SOZ als organisatie in ontwikkeling

SOZ als organisatie in ontwikkeling

Vernieuwen en verbinden, dat is de titel van het strategisch plan 2022-2027 van Universiteit Leiden, dat medio 2022 werd gepresenteerd. Op belangrijke onderwerpen uit dat strategisch plan is SOZ aan zet. Denk aan studentenwelzijn, leiderschap en samenwerking met andere universiteiten. Jeroen ’t Hart en Saskia van der Ham vertellen over mogelijkheden en ambities.

Snel naar:

Jeroen ’t Hart over het strategisch plan van Universiteit Leiden:

‘We kijken waar aanknopingspunten liggen’

In 2021 formuleerde SOZ haar eigen missie en visie. In 2022 kwam Universiteit Leiden met een strategisch plan. Hoe grijpt dat in elkaar? Jeroen ’t Hart over kansen en uitdagingen.

“Van alle onderwerpen uit het strategisch plan die raken aan het takenpakket van SOZ is studentenwelzijn op dit moment wel het grootste. ‘Universiteit Leiden staat voor een gezonde, betrokken en lerende gemeenschap’ is een van de ambities. Daar waren we al mee bezig voor de coronapandemie. Er zijn sinds 2022 op alle faculteiten Student Well-being Officers en we hebben studentenpsychologen die steeds beter worden gevonden. Tegelijkertijd kunnen we vaststellen dat studentenwelzijn nog te veel een apart thema is, met apart geld. Je hoopt dat het wordt opgepakt door alle medewerkers en het een uitgangspunt wordt, en geen apart thema.

Het strategisch plan is tot stand gekomen door universiteitsbreed veel met elkaar te praten. De medewerkers van SOZ spreken twee keer per jaar met de rector magnificus. Op die momenten is het ook aan de orde gekomen. Nu het strategisch plan is vastgesteld kijken we waar aanknopingspunten liggen met de werkzaamheden van SOZ. Waar kunnen wij een bijdrage leveren? Bovendien hebben we hebben met SOZ zelf in 2021 een visie vastgesteld. Die luidt dat elke student de weg vindt in en om de universiteit, zich welkom, gezien, gehoord en verbonden voelt met de universitaire gemeenschap.

Daar werken we elke dag aan. Dan heb je het niet alleen over welzijn, maar ook over gezondheid. We hebben een prachtig sportcentrum. Dat is in mijn ogen nog te veel bekend als een plek waar tentamens zijn. Wij willen dat het USC vooral ook een bijdrage levert aan de vitaliteit van studenten en medewerkers.

Eenzaamheid aanpakken

Er zijn verschillen tussen Den Haag en Leiden als het gaat om welkom voelen en verbonden zijn. Als we het hebben over studentenpsychologen of student well-being officers, dan zie je dat de locaties ongeveer hetzelfde zijn ingericht. Maar studenten in Den Haag zijn minder gericht op verenigingen. Dus als je eenzaamheid wilt aanpakken, dan moet je daarover nadenken. En in Leiden is er een USC. Ook dat hebben we niet in Den Haag. Dat zijn zaken waar we steeds bij stil moeten staan.

Juiste keuzes maken

Een ander thema binnen het strategisch plan is het ‘leven lang ontwikkelen’. SOZ hoeft daarvan de inhoud niet vast te stellen. Wij zijn er voor het mogelijk maken, digitaal, opdat studenten en medewerkers de juiste keuzes kunnen maken. Dat doen we ook bij een ander thema: studentenmobiliteit. We zijn bezig met een pilot om het studenten gemakkelijker te maken om een minor te volgen aan de TU Delft of de Erasmus Universiteit Rotterdam. Studenten moeten zich daarvoor identificeren. Je zou willen dat je dat gemakkelijk digitaal kunt doen, maar dat blijkt niet eenvoudig. De verschillende universiteiten werken met verschillende systemen. Die moet je op elkaar laten aansluiten.

Internationale mobiliteit

In het kader van de actielijn ‘iedere student internationaal en intercultureel competent’ blijven we werken aan laagdrempelige internationale mobiliteit. Daarbij zoeken we ook naar alternatieve vormen waaruit studenten kunnen kiezen om voor langere of kortere periodes, fysiek of online internationale ervaring op te doen.”

Saskia van der Ham over leiderschapsprogramma:

‘Er is meer verbinding tussen en betrokkenheid met elkaar ontstaan’

Met de groei van SOZ zijn er steeds meer leidinggevenden gekomen. En hoewel er wel connectie was, ontbrak het aan eenheid in het leidinggeven. Met een leiderschapsprogramma is in 2022 gewerkt aan verbinding, kwaliteit en werkbeleving.

In 2022 telde SOZ 25 leidinggevenden; directieleden, afdelingshoofden en teamleiders. En zij ontmoetten elkaar niet vanzelfsprekend. “Als je leidinggevende bent bij het Universitair Sportcentrum, kom je de teamleider Studentpsychologen niet automatisch tegen”, zegt Arianne Scheffer, HR-adviseur en vormgever van het leiderschapsprogramma. “SOZ telt heel veel verschillende soorten activiteiten”, vult Saskia van der Ham, adjunct-directeur bij SOZ, aan. “Mensen wisten elkaar onvoldoende te vinden. Daarnaast merkten we dat de rol van leidinggevende heel verschillend werd ingevuld.”

Gestructureerd werken aan verbetering

Om SOZ te versterken werd al begin 2021 besloten om gestructureerd te werken aan verbetering van het leiderschap. Door coronaperikelen liep het allemaal wat vertraging op. Het leiderschapstraject zou in september 2021 beginnen, maar startte in november. Doel was om het in de zomer van 2022 af te ronden. Dat werd december. Uit interviews en enquêtes bleek dat leidinggevenden de verbinding met andere leidinggevenden ook misten. Op basis van de resultaten van dat vooronderzoek werden de thema’s van het leiderschapstraject vastgesteld: 1. verbindend leiderschap 2. werkbeleving en -omgeving 3. kwaliteitsmanagement 4. groei- en ontwikkeling “Het leider­schaps­traject was gericht op verbinding binnen het thema”, zet Van der Ham. “Leiding­gevenden volgden samen diverse bijeenkomsten waarin zij werden geïnspireerd, bevraagd of samen werd gewerkt aan bijvoorbeeld de leiderschapsplaat. Tijdens intervisie werd het thema onderling verder uitgediept en werd verbinding met de hele groep gezocht tijdens de online SOZ Connect-bijeenkomsten: wat doen we al goed en waar willen we per thema samen verder aan werken?”

Enthousiasmeren en zichtbaar zijn

“We wilden ook dat leidinggevenden stilstonden bij wat ze zelf brengen”, vult Scheffer aan. “Of ze kunnen enthousiasmeren. Of ze voldoende zichtbaar zijn. En of ze zich realiseren dat het hun taak is om bij te dragen aan het welzijn en de ontwikkeling van medewerkers.”

Arianne Scheffer:

‘We wilden dat leiding­gevenden stil­stonden bij wat ze zelf brengen.’

Begin 2022 Universiteit Leiden kwam met Verbinden en Vernieuwen, strategisch plan 2022-2027. Ook daarin werd aandacht besteed aan leiderschap en ontwikke­ling. “SOZ had al een visie, een missie en kern­waarden”, vertelt Van der Ham. “Toen de universiteit kwam met kernwaarden hebben we dat in elkaar gevlochten. En dat geldt ook voor de universi­taire leiderschaps­competenties.” “Leiding­geven niet iets is wat je erbij doet. Het is echt deel van je functie. Dat is een boodschap die is binnen­gekomen”, zegt Scheffer. “Ons doel was dat leidinggevenden bewust aan zichzelf werken op die vier thema’s. We hebben leidinggevenden tools aangereikt om sturing te geven aan een team, of mee te denken over de ontwikkeling van medewerkers. Zo kunnen ze medewerkers trainingen aanreiken om ze een volgende stap te laten maken, binnen of buiten SOZ.”

Aandacht voor sociale veiligheid

Op het gebied van welzijn was er in het programma aandacht voor onderwerpen als werkdruk, het herkennen en erkennen van disbalans, maar ook voor sociale veiligheid. Bij kwaliteitsmanagement gaat het om het verbeteren van de kwaliteit van de dienstverlening. Het leiderschapstraject is heel positief beoordeeld door onze leidinggevenden, stelt Van der Ham. En ze ziet nu al de resultaten. SOZ doet mee aan een pilot ‘Jaargesprek’, van Universiteit Leiden. Ook tonen leidinggevenden hun leiderschap door – ook als pilot – aan de slag te gaan met 360 graden feedback. “En minstens zo belangrijk: er is meer verbinding tussen en betrokkenheid met elkaar ontstaan.”